Laat een bericht achter bij "mijn profiel" of onderaan deze pagina

Vanaf 1985 waren wij in het bezit van een Seamaster kajuitzeiler, genaamd "TWEEDRACHT", een bijna perfect ding, leuke tochten mee gemaakt ook met onze beide zoons. 

Die naam kwam voort uit de naam van een fraai schip waarmee wij al de nodige zeemijlen hadden gemaakt, in ruim 25 jaar, langs o.a. Spanje, Portugal, Canarische eilanden, Malta, Italie, Azoren, Marokko, Engeland, Frankrijk, Belgie, Nederland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen,  Zweden.

 Havens aan- en eilanden in, Noordzee, Middellandse zee, Oostzee,  Atlantische oceaan, of wij hebben daar wel onze sporen achter gelaten 😁.

 

Dit was de "EENDRACHT" waarop wij beiden als aflos-bemanning (bootsman en kwartiermeester) mee konden varen en overal wel een anker uitbrachten of een trosje aan de wal presenteerden, vandaar dus die naam "TWEEDRACHT" voor ons eigen bootje. Maar de lang gekoesterde wens bleef maar bestaan. Al bladerend via Marktplaats kwam ik plotseling een advertentie tegen van een motorsailer, een Danish Rose 31, precies zoiets wat ik altijd al zocht, goede prijs, leuk model en "projectwaardig" zal ik maar zeggen.

Dus, toch na enige aarzeling, besloot ik de eigenaar toch maar te bellen. Ik vernam van hem dat het scheepje nog steeds te koop lag en dat er die zaterdag (2004) een koper kwam kijken, als ik zin had was ik ook welkom. Die zaterdag afgereisd naar Akersloot en het scheepje nog eens goed bekeken, echter als snel bleek dat de koper al had toegehapt. Ik kon dus weer naar huis, teleurgesteld maar met een nog grotere wens, ik wist nu echt waar ik naar moest zoeken. Zo kwam ik er ook achter dat de boot inderdaad was ontworpen door Martin Bekebrede en in 1983 was gebouwd bij de Scheepsbouwers in Werkendam.

Drie dagen later ging de telefoon , ........... de koop was namelijk geannuleerd en of ik nog steeds interesse had. Nou dat kon je wel zeggen! Gezamenlijk gingen wij die volgende zaterdag wederom naar Akersloot en konden wij na de proefvaart, met een enorme rookwolk en het nodige afdingen besluiten tot onze koop. Wij waren nu eigenaar van 2 zeilboten !

Maar dat moest dan maar en de boot werd omgevaren, zonder problemen gingen wij richting Noordzee kanaal maar liepen vast op de Zaan. Deze boot stak inderdaad echt dieper als onze Seamaster, scheelde namelijk 70 cm. Het klopte dus, dit schip moest inderdaad een kiel hebben! (we hadden de kiel nog niet gezien en de diepgang niet echt nagemeten dus)

Het komende jaar stond in het teken van plannen maken, meetlatjes uitproberen en onze oude boot zien te verkopen, Dit lukte wonderwel nog in november van 2004. (😥 Pffff...)