Mastbreuk !!!!
Kent u dit......?
Plotseling een scherp geluid horen, alsof er iets van metaal breekt dat onder spanning stond, en gelijk voelt u een enorme kracht trekken aan het touw wat u vasthoud.
Korte tijd later, een geweldige gekraak en u ziet de mast liggen, maar alleen de eerste 5 meter !
Dit horror scenario overkwam ons in 2012, net terug van een tochtje Markermeer en wachtend voor een sluis. Wat bleek....., de brug vlak voor de sluis was gestremd en men wachtte nu op de monteur. Dit wachten duurde zo lang dat wij voor de brug moesten overnachten. De volgende dag ging het wachten gewoon door tot eindelijk de storing was verholpen en de brug eindelijk weer geheel dicht kon, echter ook niet meer open voorlopig. Het advies was om een andere sluis te gebruiken waardoor wij nu onder een vaste brug door moesten en dus wel even de mast moesten strijken. Tijdens deze operatie gebeurde dus het bovenstaande. De RVS sluiting, tussen boegbeslag en takel van de sprenkel, had het door breuk begeven . Het mannetje van deze sluiting was inmiddels onder water verdwenen. Gevolg de hele mast werd niet meer gesteund door het voorstag en viel dus achterover richting mijn vrouw in de kuip, die gelukkig op tijd wegdook.
De mast viel op de speciale maststeun, met de rubber geleide wieltjes, ter hoogte van de zalingen, veerde nog wat verder door, sprong weer een klein stukje omhoog en brak vervolgens door bij het wederom neerkomen. Goed..... we hadden nu wel een deelbare mast van hout maar zijn uiteindelijk gelukkig zonder verder letsel of schade door die andere sluis gekomen.
Vanzelfsprekend was ik verzekerd en kwam de expert als snel langs en oordeelde dat met deze mast niet meer gezeild kon worden. Dat werd dus demonteren en van boord halen, uiteindelijk is deze mast wel weer terug gekomen aan boord maar nu in de vorm van nieuwe kuipbanken. Recyclen dus die handel, heeft die boom niet voor niets jaren gegroeid !
Wij konden vervolgens aan de gang met Hans Jansen uit Alphen a/d Rijn voor een nieuwe mast en giek van aluminium dit keer. Dus de boot maar weer daar in de Heimanswetering voor de deur gelegd.
Na ongeveer een week kon de boot weer gehaald worden, voorzien van een schitterende aluminium mast en giek.