Laat een bericht achter bij "mijn profiel" of onderaan deze pagina

Het gebeurde in 2017 tijdens onze tocht voor de eerste keer, vlak voor de Ketelbrug, met windje 5 in de rug en deinend en wachtend tot deze brug weer open zou gaan. Plotseling hoorde ik een zacht waarschuwings- piepje tijdens stationair draaien van de motor, klein beetje toeren erbij en het piepje verdween. Dit herhaalde zich die dag nog een keer tijdens wachten voor de opening van de Roggebotsluis, echter werd het hardnekkiger. Aangekomen in Elburg wederom deze ellendige muzikale toon tijdens stationair toerental , maar ook hier weer verdwijnend na klein beetje meer RPM. Afijn, dit herhaalde zich nog een paar keer in Harderwijk en in Huizen, maar ellendig begon het te worden voor de Oranje sluizen waar de motor nu ook afsloeg. In ieder geval zonder iets of iemand te raken zijn wij door deze hindernis gekomen en op het Noordzee- kanaal weer voldoende toeren kunnen draaien. In onze haven aangekomen besloten om mijn expert "Peter" maar eens te raadplegen. Al snel werd duidelijk dat het meer dan vermoedelijk een probleem was met lagers en oliedruk bij warme motor en lage toeren. De motor een MERCEDES OM626  stamde uit 1953, onderdelen waren schaars of niet verkrijgbaar en om deze te bereiken en te vervangen moest de motor wel uit de boot. En al zou dit lukken, dan was het nog steeds een motor uit 1953 en wat werd de volgende kwaal ? We besloten na 64 jaar trouwe dienst aan ons en anderen om afscheid te nemen van onze tor en op zoek te gaan naar een vervanger. We hadden hier al rekening mee gehouden in 2004, dus 13 jaar gewoon geluk gehad, zo moet je dit maar zien.

Na veel zoeken kwam ik uiteindelijk terecht bij BETA Marine. Dit zijn Japanse motoren, geproduceerd als merk KUBOTA  en veel gebruikt in o.a. kleine grondverzet machines. Door BETA Marine worden deze motoren in Engeland ingevoerd en daar volledige gemariniseerd en gaan als BETA Diesels de fabriek weer uit. Enkele watersporters gesproken die ook met dit merk rondvoeren en enthousiast geworden. Zodoende kwam ik bij de fa.van Kuijkhoven, BETA Marine distributeur voor Nederland.  Met hem onderhandeld en een BETA 43 van 43 PK besteld, tevens overeengekomen dat mijn hydroliek pomp in Engeland aan de motor gezet zou worden op een speciaal frame zodat er een solide verbinding was tussen pomp en motor, tevens zouden pomp en frame meegespoten worden zodat alles hetzelfde rood zou krijgen. Vlak voor kerst 2017 kwam e.e.a. aan in een grote kartonnen doos voor onder de kerstboom als het ware.

Intussen werd ook de Mercedes kundig uit het stuurhuis getakeld en via de schuifdeur in de kuip gezet en later aan wal gehezen en verkocht via Marktplaats voor de onderdelen. Toch zo'n 210 kilo, niet iets om onder je arm mee weg te lopen.

De vetput waar vanaf 1983 de Mercedes had gebivakkeerd kon uitgemest en geschilderd worden eindelijk.

In januari 2018 werd de BETA op dezelfde manier, maar dan in omgekeerde volgorde geplaatst en bleek te passen. En toen proefvaren met een Japanner die liep als een naaimachine, voortreffelijk gewoon. Ook de aangebouwde hydro pomp functioneerde vanaf dag 1 ! 

 

het oudje hangend in de strop!

links de hydrauliek pomp en hieronder, thans rood gespoten en voorop gemonteerd