Laat een bericht achter bij "mijn profiel" of onderaan deze pagina

inbouwen boegschroef

de SidePower boegschroef, hydraulische aandrijving, ongelimiteerde gebruiksduur,  kan in principe tijdelijk de voortros vervangen.

Goede vrienden zijn nooit weg, slechte helaas ook niet. 

Maar in mijn geval had ik het goed getroffen. Na enkele jaren kwam bij mij toch ook het gemak van de boegschroef naar boven drijven. Ik raadpleegde mijn goede connectie in IJmuiden of hij zo'n dingetje kon leveren en installeren. Maar wat moest ik ermee? De boot weegt ongeveer 8,5 ton en steekt 155 cm diep (langkieler) en dat wil je met windkracht 5 nog van lager wal krijgen met de boeg? Een boegschroef via een accu bleek niet echt een optie, gelet op de vrij korte duur waarmee het accupakket belast kon worden, ook werd nog gekeken naar een Bow Thruster systeem, sturen met een waterstraal, aangedreven door een hydraulische pomp.

Maar als je toch over hydrauliek praat dan veert mijn vriend Peter gelijk op uit zijn stoel en schiet in de werkstand. Een hydraulische boegschroef !   Tweede voordeel was, hij kon deze leveren en inbouwen. Dus een soort offerte verscheen op een gebruikt servetje en we waren het eens.

In 2007, terwijl ons bootje op de werf van Nic. Witsen in Alkmaar lag voor het schilderen van romp en onderwaterschip kwam Peter met las en snij apparatuur en voor ik het wist begon het enorm te roken van onder de stuurboord kooi. Peter had het eerste gat in de romp gebrand voor de boegschroeftunnel en de rest zou spoedig volgen. Nadat alles was geplaatst met leidingen van voor tot achter, werd het systeem afgevuld met 25 liter hydraulische olie en via het pientere pookje verplaats je het voorschip naar bak of stuurboord. Ook de snelheid kan geregeld worden door deze vreugde stok. Het is ook een ware beleving om kaarsrecht achteruit te varen zonder het roer te bedienen, alleen kleine koers correcties met de boegschroef en de boot volgt keurig de achtersteven.