Laat een bericht achter bij "mijn profiel" of onderaan deze pagina

Fluitje van 1 Roebel

Menigmaal stelde ik afgelopen jaren vast, dat het soms toch wenselijk is om de gevoelstemperatuur met een aantal graden te kunnen verhogen. 

Heb al van alles geprobeerd, in bijvoorbeeld het najaar, wanneer heftige herfstwinden door de verstaging gieren en golfjes tegen de romp klotsen.

Je kan natuurlijk in dat soort omstandigheden warme koffie zetten of de fles Muier Schipperbitter aanspreken, maar zou er geen handig knopje bestaan waarmee je kunt laten weten dat de temperatuur een paar graden, lokaal omhoog mag?

Jazeker ! Er bestaan kleine stand-kachels welke in Rusland bekend staan als auto verwarming. Werken op dieselolie en hebben een eenvoudige bedienknop waarmee de ventilator bedient wordt welke de warme luncht via een 60mm buis in de gewenste ruimte blaast.

PLANAR is het merk van deze kacheltjes en hier ook bekend als AUTOTERM.

Geweldig, dus wij in februari afgereisd naar BOOT HOLLAND om dit eens nader te bekijken. Inmiddels heb ik zo'n kacheltje aangeschaft via DEKKER Zaandam en verheug mij nu al op het straks inbouwen en uitproberen. Het moet geweldig zijn om straks, in de late herfst of aarzelende voorjaar, in de stuurhut te zitten in T-shirt en met een mok dampende Muier Koffie!

Het begin is er !

We zijn in juli 2020 begonnen met het uiterste laatste stuk van de uitlaat te plaatsen. Tijdens de werf periode kon een gat worden geboord in de romp, van 40 mm doorsnee, voor de RVS uitlaat. Aan de binnenzijde wordt hieraan de uitlaatslang en de demper van de kachel gemonteerd.

Inmiddels is de boot ook alweer 14 dagen naar het Markermeer geweest met B & E (zie de scheepsblog) als 2 koppige bemanning, en is het inmiddels eind september geworden. De eerste gaten werden geboord in de stalen tussenschotten, voor de doorvoer van de warme lucht straks, en er is met behulp van wat grondhout een steun gemaakt in de "bootsman's werkplaats", onder de kuip, voor bevestiging van het Russische warmte monster, het uitlaatsysteem voor de kachel is inmiddels geplaatst en er is een begin gemaakt voor de bevestiging van het dieseltankje voor deze kachel. Ook de leiding met pompje van het tankje naar de kachel werd geplaatst en ontlucht.

De uitlaat is inmiddels bevestigd, inclusief de demper, met een hitte bestendige isolatie kous tussen onze Sputnik en de RVS uitlaatopening in de romp.

De warme lucht komt straks binnen, via een 60mm slang verpakt in een soort isolerende pantalonpijp, in de motorruimte waar deze slang zich splitst in 2 delen, 1 omhoog naar de stuurhut en 1 verder rechtdoor naar de kajuit beneden.

In de definitieve afbouw fase stuiterde ik nog wel tegen een probleem. In verband met de te overbruggen lengte, tussen de kachel en het controle paneel, werd een speciale verlengde kabel besteld. Deze 4-aderige kabel wordt echter geleverd met een losse contra stekker, waarbij telkens een foutmelding (8 rode flitsjes van een LED) op het controle paneel werd weergegeven. Via de hand-leiding kwam ik er achter wat "8Q, 7s" betekende; 

"communicatie probleem, check de groene kabel".   

Wat bleek, de 4-aderige kabel zat te los in de contra stekker. Na talloze malen opnieuw invoeren van de aders ontdekte ik dat wanneer elke ader 180 graden werd gedraaid, klikte deze wel vast in de stekker. De volgorde rd/bl/wt/gr diende echter wel bewaard te blijven. Dat stond dus niet zo letterlijk in de meegeleverde montage handleiding. (problema kommunikatsii)

 

Maar na enig Toendra Epo + doorzettingsvermogen ging het dan toch nog goed komen. Na het indrukken van de lanceerknop klonk er een zacht gezoem uit de uitstroom openingen en na enige tijd gevolgd door een soort geluid van een hete luchtballon dat over ging in een iets andere zoemert, en jawel hoor,  na ongeveer 3-4 minuten vloeide er een behaaglijke warme luchtstroom over de kajuitvloer. Nu nog niet echt noodzakelijk want buiten was het ook nog 21 graden, maar het idee hè, dat je met 1 druk op een knopje de temperatuur in de boot aan kunt passen, valt met geen Russisch potlood te beschrijven !

Fluitje van 1 Roebel dus.