Laat een bericht achter bij "mijn profiel" of onderaan deze pagina

Digitaal aan boord gaan?

Gepubliceerd op 5 april 2021 om 15:20

Na deze winterdip en zoveelste lockdown waarin, ik en het Hoofd Inkoop, ook nog eens de positieve Corona test ontvingen en 2 weken doorbrachten in thuisisolatie, werd het weer eens tijd om het nautische nu wat meer aandacht te schenken.

 

'Vroeger', dacht men veilig te varen als men de kunst van het navigeren, observeren en interpreteren, meester was. Het vriendelijk groeten van overige schepen is pas van de laatste eeuw.'vroeger' was dat anders, niet beter.

Het is thans veel drukker op het water waardoor groeten met een opgestoken hand goedkoper is dan telkens het boordkanon te laden.

Enige kennis en ervaring opgedaan in de praktijk bleek uitermate handig. Tot men na 1492, terwijl het juist 6 glazen had geslagen, het besluit nam dat je een hoop ook uit dikke boeken en tabellen kon halen, maar je moest dan eerst wel de lees- en telraamkunst machtig zijn.

En zo geschiede het in die dagen dat er nautisch gediplomeerden afgeleverd werden die nog nooit verder waren geweest dan moeders wastobbe, maar nu gewapend met een hoop kennis en met sextant, de zee op gingen. (o.a. hierdoor konden reddingsorganisaties groot worden en maakten bouwers van zandlopers woekerwinsten)

Een groot aantal scheepswrakken op de zeebodem is namelijk niet alleen door buskruit vergaan maar wellicht gewoon door het gebrek aan kennis/ervaring of gewoon een defecte zandloper of stomme pech.

Observeren en interpreteren blijft dus gewoon eigenschap Nr.1  te zijn die aan boord niet mag ontbreken.

Zelfs de grootste blauwe Smurf kan zien dat deze brug open moet of je moet de stuurautomaat uitschakelen, en wachten of omvaren. 

Bestaat er dan niet iets of iemand die de helpende hand kan bieden zonder eerst mijn gehele drank voorraad direct achterover te slaan bij één simpele vraag??

JA, tegenwoordig is er zeer veel informatie beschikbaar en te raadplegen via bv de smartphone 📲.   

Gegevens over;

*waterstanden,

*doorvaarthoogtes,

*bijzondere geluidssignalen,

*openingstijden havencafé,

*boeien en lichtseinen,

*demontage hoofdmotor,

*vaarweg markering,

*wat voor weer wordt het morgen,

* inroepen KNRM hulp en automatisch melden GPS positie

zijn allemaal beschikbaar mits er een opgeladen telefoonaccu en voldoende bereik aanwezig zijn.

(laadsnoertje ook aan boord???)

(Maar dit soort vragen dient men eigenlijk te stellen bij de reisvoorbereiding en niet als je, met windkracht 6 op het kontje, voor een gesloten brug ligt te draaien.)

Accu leeg....., dan ontstaat er blinde paniek, want mams bellen lukt dus ook niet meer.

("ervaring is iets dat je krijgt, nadat je het nodig had" )

En wat is er dan zo al te installeren, voor de gemiddelde watersporter, op zijn/haar waterdichte en drijvende telemaatje vraagt u zich af? ☎️🖲️

U heeft al een scheepje?, dus die programmaatjes bij voorkeur wel gratis aub.

 

1.

De KNRM HELPT app.  geweldig !

2. 

AanUit.net,  ideaal voor het betalen vanaf uw schip voor havengeld, electra, water, doorvaart en brug geld.

3.

Surfcheck, diverse weer app's

4.

RiverGuide, selecteer uw vaarroute en ontvang info over bruggen, sluizen, boeien, waterstanden, havencafé, etc.

5.

Is de brug open? actuele openingen van bruggen in uw gebied.

6.

Brug open? info van waterstaat (geen gemeentelijke bruggen)

7.

Brugradar, openingen bruggen in uw route

8.

Belangrijke knopen

Maar natuurlijk kun je het beste iets doen aan reisvoorbereiding, ook rekening houden met zaken die je niet hoopt tegen te komen op het water. Bij de voorbereiding kan zo'n telefoon app een prima hulpmiddel zijn en je krijgt zo tevens ook wat vaardigheid (met opzoeken).

Wij hebben in de loop der jaren al ervaring opgedaan met o.a.;

een verstopte koelwater aanzuigleiding, een verstopt dieselolie filter, een gebroken mast, een ophaalbrug die maar half open ging en daardoor de sluistoegang blokkeerde, een badpak dat overboord woei, een schroefas koppeling die kapot ging, een watertank die scheurde, een afgezonken sluisdeur in de betonde vaargeul, waar zit hier de slijterij, een V-snaar welke pas drie dorpen verder bij een garage verkrijgbaar was, een zieke pup aan boord, een lekkend smeeroliefilter, pokke weer, ......maar nog nooit zonder een bierblikje gezeten !

Op de rots van Gibraltar zitten nog steeds appjes zegt men, ...... maar waar dan!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.