
Einde juni 2021 was het dan zo ver, ..... het hoofd inkoop had verlof van haar broodheer om een paar weken vrijaf te nemen en eens volledig tot rust te komen. Na een lange periode van Corona maatregelen waren wij nu wel eens toe aan dat, lang gehoorde test advies, dus gevaccineerd en wel gingen wij deze reis beginnen met als hoofddoel; TESTEN,TESTEN,TESTEN.
Mijn hoofd Inkoop kreeg nu plotseling wel een nieuwe functieomschrijving en werd beëdigd en geïnstalleerd als onbezoldigd Bootsman a/b van de "Sytten Tusinde" in actieve dienst, ........en om in de ons bekende EENDRACHT termen te blijven; ~Vrijwillig is niet Vrijblijvend~


Het thema van deze expeditie werd:
de "Drie Provincieën"
(Hoe kom ik op deze titeltekst?
Dan moet ik even graven in de legende van, een alom bekende Groninger;)
~Woeste Wobbe, deze oude Groninger veerbaas, op een nog oudere veerpont, over het woeste Paterswoldsche meer in 1681 Deze veerpont zette boeren, burgers en buitenlui (bedevaarders) en goederen(drank) over, tegen een slechts zeer gering veergeld (veerpenningen) Toen Woeste Wobbe, tegen einde 1682, geen verhoging door mocht voeren van de veerpenningen, dreigde hij de Schout en Schepenen, om zo hard met zijn houten loop-prothese op de Ooster-stadpoort te slaan, dat men dit tot drie provincies verder nog zou kunnen horen. ~
En aldus geschiede, waardoor dit verhaal ook bekend werd rond de Zuidwal van de toenmalige Zuiderzee.
Deze legende wordt nog jaarlijks nagespeeld d.m.v. het Carbid schieten met melkbussen, wellicht bij u bekend.



~~~~
En zo vertrokken wij op een fraaie maandagochtend in juni vanuit het schilderachtige Spoarndam richting de A9 brug voor onze tocht langs de voormalige Zuidwal.
(Mocht u zich afvragen waar dat mooie groene info bord is gebleven, ........ wel daar lagen wij precies voor!)
In een vloek en 2 scheten ging deze brug open en konden wij onze reis vervolgen naar Amsterdam voor onze eerste culinaire test. Aangekomen in de Six haven kreeg ik een fraaie box toegewezen, doch liep halverwege de box al vast, teveel diepgang volgens de havenmeester, te weinig water in deze box volgens mij. Maar uiteindelijk lukte het wel in een andere box waar meer water was..
Vanuit Six met het IJveer naar CS en de stad verkend.

Zo konden wij onder meer bij de frituur "Manneke Pis" testen op het hebben van de juiste puntzak, "Nijgen en Nippen" van Eau de ma Tante bij Wijnand Focking, en genieten van de airco bij de Bijenkorf en afgesloten met een fantastische maaltijd bij het Wurst Und Schnitzel Haus (WUSH) in de Promenade van het Centraal Station met panoramisch uitzicht op de Six haven.
De volgende bestemming was de Marina Naarden en Spakenburg.
In de Naarder Marina had ik nog even een ontmoeting met een eveneens gepensioneerde collega, de volgende dag werd Spakenburg aangelopen voor weer zo'n testsessie langs de horeca.



Na ons verblijf in Spakenburg werd koers gezet richting de Nijkerker sluis en vervolgens door naar het Wolderwijd, waar ik ontdekte dat mijn fraaie elektronische kaart toch echt aan een update toe is. Er bleek thans namelijk een geheel nieuw betonde vaargeul te bestaan naar de Stads- & Strandhaven en ook naar het Aquaduct in Harderwijk. Na het Aquaduct bereikten wij later op de dag het schone Hanzestadje Elburg waar wij een mooie ligplaats kregen t/o het havenkantoor. Ook in Elburg werden een aantal horeca voorzieningen door ons uitgebreid aan een bekende test onderworpen en positief bevonden, zelfs tijdens een, in de haast perfect georganiseerde, wolkbreuk die voor het nodige vertier zorgde tijdens ons geslemp aan de wal.
Opmerkelijk hoe snel men in zo'n drijfnatte situatie kans ziet om een mondkapje op te doen en met ongeveer 35 man tegelijk de horeca voorziening van binnen te gaan bekijken op zoek naar droge servetten. Klaarblijkelijk waren er veel waterende sporters bij, aangezien zij gelijk als bij het passeren van een brug, direct het gas er af haalden toen zij er door waren waarna dus weer een hoop gevloek en getier buiten in de dringende menigte en het nog steeds neervallende water.



Na Elburg gegroet te hebben vertrokken we weer in omgekeerde richting naar Harderwijk. Daar aangekomen en, na overleg met de haven autoriteit (Port Control Harderwijk) konden wij ligplaats nemen aan de mooie kade in de Stadshaven. Prachtige haven (kenden wij nog niet) alles via AanUit.Net te betalen, drinkwater-elektra-liggeld, dus alles te voldoen vanuit de stuurstoel.
In de stad vonden wij een oude bekende, uit vervlogen jaren toen onze "Sytten Tusinde" nog een Mercedes voortstuwing had. De Graaf van Gelre, aan de Markt 14. Prima adres voor een uitstekende bak koffie met appeltaart maar ook een prima stuk vlees voor het diner. Ook weer zo'n positieve test dus.


En toen moesten wij weer verder op onze tocht langs de 3 provincieën. De volgende haven werd Huizen, een klein stukje voorbij de Stichtse brug, waar onze VHF antenne nu net het beton raakte, het waterpeil was dus inderdaad iets gestegen na die enorme wolkbreuk. En nu maar hopen dat de Hollandse brug geen probleem zou geven aangezien wij deze al op de heenweg licht toucheerden met de antenne in de mast.
Het binnenvaren van Huizen verliep soepel en we konden genieten van een ruime ligplaats met ook alle voorzieningen van AanUIt.Net. Tevens bevond onze Huizer testlocatie zich op slechts een keesjesworp afstand, zodat wij die avond niet zover terug hoefden te lopen naar ons scheepje.

Ook aan het oude dorp Huizen werd een bezoek gebracht, mooie straatjes, fraaie woningen en een leuk gezellig pleintje in het centrumpje. Tijdens het terug wandelen nog even de plaatselijke LIDL van wat zooi afgeholpen en de volgende morgen weer vertrokken. Dit keer wederom de Hollandse brug gepasseerd waar onze VHF antenne nu bijna elk brugdeel toucheerde maar de windmeter bleef gelukkig fier overeind dus 12,85 mtr past er onderdoor!
Eenmaal op het IJmeer eerst de vaargeul gevolgd tot wij voorbij een afgebakend deel waren waar seismisch onderzoek werd gedaan (Flevo tunnel?) en daarna bakboord aangehouden tot de fraaie tonnen van Muiden.
Na een afmeerbiertje werd nog een reservering gedaan voor het avondeten bij Graaf Floris en sluismanoeuvres werden geobserveerd vanaf het terras bij Ome Ko.




Het laatste deel van onze expeditie bracht ons van Muiden, langs Pampus naar de Schellingwouderbrug en de Oranjesluizen om op het Noordzeekanaal nog even te genieten van alle marifoon waarschuwingen inzake in- en uitvarende tankers. Waarna wij rond 16.00 uur afmeerden bij de brug in de A9, om aldaar rustig te wachten op de grote bedienaar zodat wij vervolgens konden opstomen naar de sluis Spaarndam en verder door naar de jachthaven.


Deze test expeditie kon positief worden afgesloten. Leuke tocht langs leuke afmeer locaties en met leuke positieve test uitslagen. Geen panne of andere akkefietjes onderweg m.u.v. een zachte fietsband in Elburg.

Reactie plaatsen
Reacties
Super leuke update van een zo te lezen geslaagde route en testjes. Fotos zien er ook gezellig uit. En de Sytten Tusinde is een prachtig scheepje. Gezellig genieten, met elkaar en Bootsman. Corona heeft al genoeg mogelijkheden teniet gedaan. Ik ben bekend met sommige genoemde plekken, dorpjes en eetgelegenheden. Zo is het leuk omdat ik een voorstelling kan maken van de sfeer. Wat een geluk dat het weer grotendeels mee zat. Positieve Groetjes van mij.
Leuk om te lezen Theo!!
Met dank voor je leuke reactie, ook namens Woeste Wobbe !