Laat een bericht achter bij "mijn profiel" of onderaan deze pagina

Oploskundige aan boord?

Gepubliceerd op 19 december 2024 om 16:16

In slechts 1 oogopslag, direct overzicht over komende of overgeslagen onderhouds momenten, geheel conform het Handboek der Scheepvaartwetten en Scheepsadministratieën?

Rustig genietend en liggend achter ons ⚓  is het best wel eens voorgekomen dat ik plotseling de koude rillingen, plus het angstzweet kreeg bij een storend zoemertje of een knipperend waarschuwings-lampje, en dacht dan soms "razendsnel" ,          Wel......💩💤💣⛵🙄..., wat ben ik vergeten?????

Al die verschillende technische onderdelen hebben vaak een afwijkend onderhouds/tijd schema.   Brandstoffilter fijn of grof is geen smeeroliefilter en helemaal geen luchtfilter. Deze filters dienen elk na een vooraf bepaald aantal draaiuren gewisseld te worden, en zijn ze dan wel aan boord???

Maar wanneer moest nu ook alweer de zinkanode van het koelwatersysteem geïnspecteerd/vervangen worden?

In de loop der jaren is er het e.e.a. bijgekomen aan boord van de Sytten Tusinde. Niet alleen facilitaire zaken maar ook techniek. En zonder die "artificieel" aangeboren techniek knobbel, baart die techniek mij soms wel enige zorgen, en dat geheel zonder oploskundige aan boord!

Aan dek en tuigage kan ik over het algemeen snel tekortkomingen zien of zien aankomen, maar over zaken die in of rond de vetput  gaan ben ik minder beknijsd, om zo maar te zeggen.

Ik heb nu een spreidblaadje gemaakt met daarin zoveel als mogelijk, per onderdeel, aangegeven: Wat, Hoe en Wanneer, plus een eventuele verloopdatum.

Is de vervaldatum bereikt, dan kleurt deze ROOD en is actie vereist.

Maar wanneer moest nu ook alweer de zinkanode van het koelwatersysteem geïnspecteerd worden?

Inmiddels staan er nu al zo'n 50 te controleren onderwerpen  op de lijst van ANKER tot ZINKANODE. Bij sommige denk je, moet dat nu gecontroleerd worden? Als je dat denkt, bestaat de kans dat je het nooit controleerd. Hoe langer ik hier mee bezig ben, hoe meer dingen mij te binnen schieten, dus het spreidblad is nog steeds in aanbouw!

De gehele spreadsheet kan op papier eenvoudig deel uitmaken van het scheepsjournaal en is tevens ook beschikbaar op mijn telefoon en PC zodat ik over deze gegevens kan beschikken als ik toevallig een keer niet aan boord ben.

Maar terwijl ik dus druk doende was met het zoeken naar oplossingen voor problemen die misschien wel/niet voor zouden kunnen komen op ongeplande momenten ving mijn, in 't zeil, oog op het juiste moment een glimpje op van een GRATIS software pakketje welke eveneens met mijn probleemvisie te maken had gehad. Natuurlijk werd dit direct gedownload

( https://www.yachtwave.com/ )

En meteen kon ik aan de slag met dit stukje 📱software, om te beginnen met het invoeren van de gegevens van de Sytten Tusinde, de aandrijving, de elektronica, de smeermiddelen, de schrobstokken, de pleisters en verbanden, etc.    Alles kan een plaats vinden in Yachtwave. Ook kunnen er diverse checklisten gemaakt worden. Bij voorbeeld;

✅ Checklist -vóór vertrek

✅ Checklist -bestemming

✅ Checklist -bij aankomst

Checklist -instructie opvarenden

✅Checklist -marifoon/portofoon

✅Checklist -EHBO kist

✅ Checklist -veiligheidsmiddelen

✅Checklist -victualieën

Groot voordeel is wanneer je 's winters, bij de kachel, de laatste zomer aan het overpeinzen bent en je plotsklaps iets te binnen schiet: "dat was ik bijna vergeten afgelopen zomer!"  dan kun je dit vergeten onderdeel direkt toevoegen aan de betreffende checklist zodat je de komende zomer niet weer dezelfde fout maakt. (mits je het programma nu gaat gebruiken natuurlijk)

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.