
Wij kwamen er achter dat de meeste tijd aan boord toch wel zittend wordt doorgebracht, ondanks het feit dat wij wel over stahoogte beschikken (zelfs aan dek) zijn we altijd op zoek naar een zitplaats.
Problemen hebben wij nog niet ondervonden, of ze moeten zich later alsnog gaan openbaren, maar ik heb in het arbeidzame leven wel veel te maken gehad met ARBO richtlijnen waardoor ik dot nu toch soms ook meeneem in de privé situatie.
U weet het waarschijnlijk al, er zijn vele adviezen over hoe u moet zitten, maar bij ons geldt ook hoe u wilt zitten.


Jaren geleden hadden wij in de stuurhut nauwelijks zitruimte, er moest gestuurd worden, uitkijk worden gelopen en genavigeerd, en deze zaken kun je het best staand doen in een stabiele houding.
Maar al snel bleek dat na, of tijdens het varen hier ook best gezellig verpoosd kon worden in ons stuurhutje, en vlak bij de koelkast. Onze camping stoeltjes zaten wel lekker maar uitzicht naar buiten was er nauwelijks door de ruiten. Hier werd dus rekening mee gehouden toen op een zekere dag hout aan boord kwam voor het maken van 2 bankjes en een tafel. Maatvoering werd overgenomen van de exemplaren in de kajuit welke werden vervaardigd door de scheepstimmerlieden van H2OP. Geen vuiltje aan de lucht dus!
Wel bleek al snel tijdens het proefzitten dat de ideale kijkhoogte nog niet bereikt was, na enige aanpassing kon ik echter de horizon bijna volledig scannen en werd het timmerwerk afgerond en de kaartentafel geplaatst.
Of het komt dat bij ons de jaren gaan tellen weet ik niet, maar het echt even lekker zitten bleek het toch niet te zijn. Een oplossing zou mogelijk zijn het aanbrengen van een verhoogde vloer onder de tafel. Deze verhoging moest wel demontabel zijn ivm de bereikbaarheid van de accu's.

(De grijze slurf naast de tafelpoot is niet de kamerolifant maar een uitblaasopening van onze PLANAR boordkachel)
Het brandhout vormt het begin van de fundatie.
Gelukkig had ik nog wat resten multiplex staan van ons gesloopte stuurhuisplafond, zodat het begin, van wat eens het verhoogde vloertje zou worden, snel voorhanden was.
Afwerking met een restje teakhout voor de voorzijde, en eveneens een restje (stuurhut 2005) vloerbedekking voor de top, een houten ring rond de tafelpoot, een messing randje en het low budget vloertje was klaar.
Het voorste bankje wordt vaak gebruikt om te zitten onder een hoek van bijna 90 graden op de vaarrichting, daarom ook aan die zijde een vloerverhoging. Door dit deel schuin te eindigen blijft de kajuittrap over de gehele breedte bruikbaar om af te dalen richting 't Sekreet. Nadat deze fundatie bekleed was met stroken teak, die al ongeveer 20 jaar in de garage stonden, was e.e.a. al aardig gereed voor de eindafwerking.
Voorzijde gelakt en reeds voorzien van een messing strip, en In de bankschroef 2 halve circels voor rond de tafelpoot.


Pot Sikkens lak was in 2015 al in de aanbieding bij de Rietpol. (pré-uitverkoop zeker) Prima zijdeglans lak overigens, ook nog in 2021.

Zo begon het .........

zo werd het afgesloten !
En toen kwam er een olifant met een hele lange snuit en die ........

Reactie plaatsen
Reacties