Ik probeer de Sytten Tusinde elke 2 jaar droog te zetten voor uit te voeren onderhoud. Dit jaar was de maand juli gepland voor deze klus. Voornamelijk schilderwerk aan onderwaterschip en romp en mogelijk wat oplassen van aluminium anodes.
Afspraak werd gemaakt met Dhr. van Opzeeland van de Haarlemsche Jachtwerf.
Ik was hier in 2020 ook geweest en had een bijzonder prettige periode op een mooie ruime plek achter een loods aan de Zuid Schalkwijkerweg in Haarlem. De planning was 19 juli hellingen dus voer ik 18 juli, met een opstapper, weg bij de HZV richting Haarlem.
Keurig de doorvaart van de stad gemeld via "Aan/Uit.net" en al vrij snel passeerden wij de Schoterbrug. Aangekomen bij de Waarderbrug werden wij, als enig zeilschip, door de brugwachter gewaarschuwd dat de Schouwbroekerbrug gestremd was wegens de warmte en dus niet meer open kon.
Wel, goede raad is niet te koop op het water, dus besloot ik de steven te wenden en het Spaarne te verlaten en de Mooie Nel weer op te zoeken, dit voordat wij ingesloten zouden worden door nog meer bruggen die de hitte niet konden weerstaan. Later die middag bleek dit vermoeden bevestigd te worden want ook de Melkbrug, Catharijnebrug en Waarderbrug werden in de "open-stand" gezet.
Jammer voor de weggebruikers dit keer.
Maar ...... NAVIGARE NECESSE EST !!!
Die zelfde middag even een berichtje achtergelaten bij Aan/Uit.net, dat wij de doorvaart door Haarlem af hadden moeten breken vanwege deze brugperikelen. De volgende dag ontving ik een reactie van Aan/Uit.net dat mijn doorvaart à € 11,40 teruggeboekt was. Grote klasse dus. (was met zo'n oud klompje niet gelukt !)
Afspraak met de Haarlemsche Jachtwerf werd verzet naar 26 juli, hoop dat het dan wat koeler is voor die arme bruggen, maar alsjeblieft niet onder het bekende vriespunt.

En zo geschiede, op 25 juli werd wederom koers gezet richting Haarlemsche Jachtwerf. De doorvaart door Haarlem verliep traag door de langzame brugbediening en/of gebrek aan communicatie via kanaal 18 met de havendienst, en een Mega-jacht voer zo dicht op ons achterschip dat ik zijn anker bijna af kon vegen. Mijn scheepshoorn weigerde op dat moment de gevraagde herrie te produceren dus moest ik zelf maar iets nautisch roepen naar die sjeik achter het roer, kennelijk werd mijn taalgebruik begrepen want onmiddellijk werd ruimte gemaakt. Uiteindelijke bereikten wij de jachtwerf waar we een ligplaats kregen zodat de boot de volgende morgen drooggezet kon worden.
Tja, en dan is de dag aangebroken waarop er begonnen kan worden met het beoogde onderhoud.
In eerste instantie denk je, .....onbegonnen werk....., maar kort daarop wordt toch een aanvang gemaakt met het verder reinigen van het onderwaterschip.


Ach, en in het begin ga je er eens rustig bij zitten kijken, en als na enige tijd geen zichtbare verbetering optreed,................... dan zit er nog maar één ding op, de schuurmachine er onderdoor halen in een vloeiende en regelmatig terugkerende beweging !!!!
(Ging later wel beter toen het snoer aangesloten zat)


Als dat dan klaar is stijg je op naar grotere hoogte om de zwarte kleur boven de waterlijn aan te pakken met als afsluiter, de rode streep, afgezet met een licht beige bies.
Mede gelet het hitte protocol werden de arbeidstijden aangepast en voor de veiligheid bijna constant gewerkt in volledige PBM uitrusting vanwege een Mosselpokkenviruswaarschuwing.

Maar op zekere dag, terwijl de moed mijn schoenzolen reeds had bereikt, kwam er assistentie op de werf in de hoedanigheid van ons Hoofd Inkoop met mijn zoon. Het onderwaterschip werd van een tweede laag Tenco Bottom Coat voorzien en de rest boven de waterlijn werd gerold met Epifanes MultiForte zwart zijdeglans.
De rode rand met Sikkens kleur 31-30 en afgebiesd met Gamma kleur Hangmat. (hoe verzinnen ze het, dat zeg ik GAMMA)

Tenslotte kreeg het onderwaterschip nog een laag Tenco Bottom Coat Brons ter afwerking.
Ook kwam mijn andere zoon, na een weekje heerlijk ontspannen kajakken, in Noorwegen, de nieuwe aluminium anodes aan de romp lassen. Deze anodes hadden we die middag helemaal uit Rotterdam moeten halen want deze waren in Noord Holland niet meer voorradig of hadden een te lange levertijd. (Navigare Necesse Est !)

De twee weken waren zo best weer goed gebruikt, met slechts 1 dag regen en voor de rest zon en warm. Na die twee weken werd het weer tijd om de Sytten Tusinde naar de Spaarne oever te laten vervoeren, en dit doen ze daar niet meer met paard en wagen, zoals bij Woeste Wobbe (zie eerdere Blog) maar, met behulp van een heuse trekmachine rolt, ons bezit van bijna 9 ton, waggelend naar de waterkant.



Maar het vreemde is wel met dat warme weer, ik kreeg steeds maar weer die visioenen van die Jan Sanders platen zoals deze destijds in de Sigma verfkalenders stonden afgebeeld. Aan boord van de EENDRACHT hebben we deze platen vaak bekeken en de truc was dan altijd om het matroosje, met pot Sigma rode menie, als eerste te ontdekken. (je doet soms rare dingen aan boord)
Goed de boot was weer te water maar nu wederom het probleem met de Schouwbroekerbrug vanwege de temperatuur en de "gezwollen" toestand van het beweegbare deel. Dit betekende dus nog een nachtje blijven liggen. De volgende ochtend de havendienst Haarlem gebeld. Hier vernamen wij dat de brug rond het middaguur weer buiten dienst gesteld zou worden. Dus wij met de opperste spoed naar de Haarlemsche Jachtwerf en met klotsende oksels richting brug. En ja hoor, hij werd bedient dus konden wij verder. Alleen nog even een kleine probleempje met de Catharijnebrug maar net op tijd werd dit opgelost en konden wij de stad verlaten. Zo rond 13.00 uur meerden wij af bij onze Haarlemse Zeilvereniging (100 jaar !) waar Betseda (zie ook eerdere Blog) ons weer naar onze auto bracht die dus nog bij de Haarlemsche Jachtwerf stond.




Reactie plaatsen
Reacties
Hoi Theo alles goed. Als je op de schalkwijkerweg bent geef me een appje, kom ik langs fietsen. Groetjes
Hoi Theo het ziet er weer prachtig uit. Geniet en heel veel vaar plezier.
Groetjes André
Ahoy Theo,
Leuk verhaal weer! Zo maak je genoeg mee. Fijn al die hulp ook van de zonen... je zou zeggen met dit prachtige weer... niets beter dan op het water te zijn. Al zijn er dan wat brug problemen, jullie nog een behouden vaart gewenst!!